Call us toll free:
Top notch Multipurpose WordPress Theme!

Slide background

Burnout of depressief

Stress of overspannen?

Stress is niet ongezond. Gezonde stress helpt je alert te blijven en te reageren als het nodig is. Soms echter bouw je stress op die niet meer effectief is. Bijvoorbeeld als er een constante hoge werkdruk is, als er spanningen thuis zijn, ruzies of aanwezigheid van ziekte. Deze langerdurende opbouw van stress kan ongezonde vormen aan gaan nemen en veroorzaakt dan overbelasting en uitputting. In het ergste geval kan dit uitmonden in overspannenheid of een burn out.

Draagkracht (dat wat je kan dragen) is niet meer in evenwicht met de draaglast (de problemen/zorgen die je draagt). Je put jezelf verder en verder uit. Hoe groter de uitputting, hoe groter de klachten. Ook merk je bij langdurige overbelasting dat je emotioneler reageert. Ook gewone dagelijkse dingen zoals stofzuigen of een telefoontje plegen worden lastiger. Nadenken kost meer kracht, hoofd- en bijzaken onderscheiden is lastig. Gedachten als 'waar doe ik het allemaal voor' steken de kop op. 

Langdurige stress maakt je overspannen. Rust en tijd is dan vaak voldoende om te herstellen.

Soms is er een te grote roofbouw gepleegd op lichaam en geest. Burn-out volgt dan op overspannenheid. Opgebrand zijn. Extra hulp kan dan zeer welkom zijn om te herstellen en te voorkomen dat het je weer overkomt.

Depressie of burn-out?

Mensen met een burn-out hebben veel klachten die vergelijkbaar zijn met klachten die bij een depressie voorkomen. Met name de somberheid, lusteloosheid en schuldgevoelens. Daarom is het soms lastig een depressie te onderscheiden van een burn-out.

Een burn-out staat in relatie tot overbelasting, terwijl een depressie ook kan ontstaan zonder dat er sprake is van overbelasting. Ook speelt aanleg een grotere rol bij de ontwikkeling van depressies. 

Maar ook burn-out verschijnselen kunnen leiden tot een depressie.

Een informatief gesprek over je klachten?

Dat kan met een gratis kennismakingsgesprek.
Verschijnselen bij stress en overbelasting

Lichamelijk

  • aanhoudende vermoeidheid
  • slapeloosheid
  • spierpijn, hoofdpijn, rugpijn
  • maagpijn, darmstoornissen, slechte eetlust
  • verminderde weerstand
  • hartkloppingen, verhoogde bloeddruk, gejaagdheid

Psychisch

  • niet meer tot rust kunnen komen
  • prikkelbaar en geirriteerd zijn
  • sombere buien, huilbuien, piekeren. angst
  • niet meer kunnen genieten, lusteloos en futloos zijn
  • besluiteloosheid, concentratieverlies, vergeetachtigheid
  • onzekerheid, verminderd zelfvertrouwen

Gedragsveranderingen

  • minder presteren en meer fouten maken
  • steeds meer roken en veel alcohol of drugs gebruiken
  • sociale contacten uit de weg gaan
  • slaap of kalmeringsmiddelen gebruiken

 

Verschijnselen bij een depressie

Somberheid overheerst de dagen. Je hebt weinig energie om wat te ondernemen en het lukt maar niet minder somber te worden.

Als somberheid minstens twee weken duurt en meerdere van onderstaande klachten zijn herkenbaar dan kan het zijn dat er sprake is van een depressie.

  • lusteloosheid
  • gebrek aan plezier en interesse
  • concentratieproblemen, vergeetachtigheid en besluiteloosheid
  • schuldgevoelens, zelfverwijten en het gevoel niets waard te zijn
  • het gevoel van binnen dood of leeg te zijn
  • gevoelens van machteloosheid, wanhoop en angst
  • grote vermoeidheid
  • piekeren
  • huilen zonder dat het oplucht of niet kunnen huilen
  • traagheid in denken, praten en bewegen of lichamelijk onrustig
  • gebrek aan eetlust en gewichtsverlies of juist overdreven eetlust en gewichtstoename
  • moeite met inslapen of doorslapen of met opstaan
  • weinig of geen zin in vrijen
  • lichamelijke klachten: verstopping, droge mond, onverklaarbare pijn, duizeligheid, hartkloppingen, trillende handen, druk op borst en hoofd- en rugpijn.


Een depressie kan mild tot zwaar zijn. Bij een milde depressie heb je last van enkele verschijnselen.
Een depresssie kan samenhangen met bevalling, miskraam of abortus. Dan spreek je van een post partum depressie. 

 

 

 

 

 

Kun je extra gevoelig zijn om een burn-out te ontwikkelen?

Mensen die gevoelig zijn voor een burn-out beschikken vaak over een groot verantwoordelijkheidsgevoel, stellen hoge eisen aan zichzelf en zijn betrokken bij hun omgeving. Ze houden hun grenzen over het algemeen minder goed in de gaten, waardoor er een vergroot risico is op te branden.

Andere eigenschappen die het risico op ongezonde stress verhogen zijn bijvoorbeeld; gevoelens slechter kunnen uiten, moeilijk steun kunnen vragen, moeilijk nee kunnen zeggen, pessimisme en weinig positieve kijk op eigen prestaties.

Wat biedt Fems

We kijken samen wat je klachten zijn en wat er nodig is om je hele systeem in een staat van herstel te brengen.

Het is in eerste instantie van belang dat je zenuwstelsel en lichaam weer in 'normaalmodus' komen. Samen kijken we wat de belemmeringen hierin zijn. Zijn er aanpassingen mogelijk voor jezelf?

Vervolgens onderzoeken we patronen in jou die hebben geleid tot de burn-out klachten. Is er een mogelijkheid om dit te gaan veranderen. Zo ja? Hoe doe je dat dan? We onderzoeken ook je motivatie hiervoor, want hoe komt het dat je het zover hebt laten komen? Welke overtuigingen sturen dit patroon aan? Mag je alleen maar dragen en niet klagen bijvoorbeeld?

Met behulp van de techniek assen van verandering brengen we jouw hele psychische patroon in kaart. Je krijgt tools in handen je eigen leven te managen. Zodat je in de toekomst weet hoe je op een gezonde manier stress kan hanteren.