Call us toll free:
Top notch Multipurpose WordPress Theme!

Slide background

De overgang

HELP ik zit in de overgang.

De overgang. Er zijn vrouwen die er niet over willen praten, ze vinden dat niet sexy. Ze ontkennen het en verbergen hun klachten liever.

Er zijn ook vrouwen die er niet over uit gepraat raken. Die gillend roepen: "daar komt er weer eentje" om je vervolgens zwetend en met een rood hoofd uit te leggen dat ze opvliegers hebben, niet te genieten zijn en zwetend in bed liggen elke nacht.

Uit onderzoek blijkt dat veel vrouwen niet op de hoogte zijn van wat er gebeurt tijdens de overgang en zien klachten niet in de context van deze fase.

In feite is het de afsluiting van de vruchtbare periode van een vrouw. Je eierstokken sterven, je menstruatie stopt en je lichaam maakt zich klaar voor de volgende fase in je leven. Sexy of niet, dat is wat er gebeurt. Hormonaal neemt je lichaam een loopje met je, stemmingswisselingen tot aan depressieve buien en woede-uitbarstingen, klaarwakker in de nacht omdat je bijnier ineens anders gaat functioneren , oververmoeid sta je op, veranderende oververhitte hersenen zorgen voor opvliegers en voor herinneringen aan oude pijn waarvan je dacht dat je het verwerkt had. En dan heb je ook je baan nog en je puberkinderen. En het kan 10 tot 15 jaar duren. Help wat nu?

Hoe zou het zijn de overgang te accepteren als transformatieproces. Deze fase te zien als een periode in je leven waarin je oude zooi mag gaan opruimen, waarin jij mag gaan bepalen hoe je de volgende fase in stapt. Zoek de wijze vrouw in je, word de vrouw die je wilt zijn. Kijk om je heen en zoek voorbeelden. Creëer mogelijkheden om dromen werkelijkheid te laten worden. Omarm je opvliegers en zie elke opvlieger als een volgende stap in jouw proces naar wording. Loslaten en verder gaan. Hoe zou dat zijn?

 

Hulp bij overgangsklachten?

Bij FEMS weer lekker in je vel!
Wat is een opvlieger?

In de hersenstam bevindt zich een thermostaat die onze lichaamstemperatuur onder invloed van oestrogenen nauwkeurig reguleert. Door daling van oestrogenen in het bloed, reageert de thermostaat alsof er sprake is van een te hoge lichaamstemperatuur. Het lichaam reageert daarop met aanpassingen om de warmte kwijt te raken. De huidbloedvaten openen om meer bloed naar de huid te transporteren en de warmte wordt via de huid aan de omgeving overgedragen (zweten). Hierdoor daalt de lichaamstemperatuur weer. Dit proces ervaar je als een opvlieger. (bron: www.dokterdokter.nl)

De top 34 van klachten!

1. Opvliegers

2. Gewichtstoename

3. Onregelmatige menstruatie

4. Verlies libido

5. Vaginale droogheid

6. Stemmingswisselingen

7. Vermoeidheid

8. Haaruitval

9. Slaapstoornissen

10. Moeilijk concentreren

11. Geheugenverlies

12. Duizeligheid

13. Veranderende stembanden

14. Incontinentie

15. Opgeblazen gevoel

16. Allergieën

17. Broze nagels

18. Verandering lichaamsgeur

19. Onregelmatige hartslag

20. Depressie

21. Angst

22. Prikkelbaarheid

23. Paniekstoornis

24. Pijn in de borst

25. Hoofdpijn

26. Pijnlijke gewrichten

27. Brandende tong

28. Elektrische schokken

29. Klachten spijsvertering

30. Klachten tandvlees

31. Spierspanning

32. Droge huid

33. Misselijkheid

34. Nachtelijk zweten

 

Tips van andere vrouwen!

1. Let op de voeding

"Naast het gebruik van een natuurlijk middel tegen overgangsklachten, probeer ik het gebruik van koffie en alcohol te beperken en eet ik niet te kruidig. Dat lijkt goed te helpen. Daarnaast slik ik extra vitamine D en beweeg ik heel veel."

2. Sojamelk
"Bij mij werkte het erg goed om sojamelk te drinken en weinig gewone melkproducten te consumeren."

3. Avondwandeling
"Een avondwandeling – eventueel met een geliefde – doet wonderen. Je ontspant en maakt je hoofd helemaal leeg waardoor ook de overgangsklachten naar de achtergrond verdwijnen en je heerlijk slaapt."

4. Praat erover 
“Mijn tip is vooral veel praten. Vertel aan je omgeving dat je last van overgangsklachten hebt. Dat geeft al een stukje begrip, waardoor alles minder erg lijkt. Gedeelde smart is tenslotte halve smart.”

5. Koud washandje
"Mijn overgangstip? Een koud washandje op de nek om je opvliegers 'af te blussen'. Bedrieglijk simpel, maar het werkt echt!"

6. Yoga
"Ik heb veel baat gehad bij lekker bewegen. Wandelen in de frisse lucht, in je eigen tempo. Yoga met ademhalingsoefeningen om te ontspannen. Allemaal goed voor je, niet alleen voor je lichaam, maar ook voor de geest."

7. Geen paniek
"Probeer rustig te blijven wanneer je weer een zweetaanval voelt opkomen. Blijf gewoon doen, raak niet in paniek. Iedere vrouw moet door de overgang heen, dus je bent niet alleen. Die gedachte helpt wel een beetje."

8. Draag laagjes
"Draag geen warme trui, maar zorg dat je in laagjes gekleed bent. Zo kun je makkelijk iets aan- of juist uittrekken."

9. Tijd voor jezelf                                                                                                                                              "doe ademhalingsoefeningen om rustiger te worden en denk veel aan leuke dingen. Maar het belangrijkste: tijd voor jezelf nemen. Lekker lang douchen en jezelf verwennen met een heerlijke bodylotion om te smeren bijvoorbeeld."

10. Dekengevecht
"Leg bij opvliegers in bed je voeten eens op het dekbed, terwijl de rest van je lichaam onder de dekens blijft. Binnen vijf minuten ben je weer lekker afgekoeld."

11. Concentratietraining
"Ik heb een concentratietraining gevolgd. Nu kan ik tijdens een opvlieger makkelijker mijn aandacht verleggen, waardoor de opvlieger eerder weg lijkt te zijn."

12. Matig met vlees
“Mijn tip? Eet zo min mogelijk vlees en wees matig met alcohol.”

13. Wisselbaden
"Bietjes lijken bij mij te helpen tegen overgangsklachten; die eet ik dus regelmatig. Daarnaast neem ik voetwisselbaden."

14. Onverwacht ontspannen
"Ik laat altijd wat vrije tijd in mijn agenda, zodat ik onverwacht een ontspanmomentje kan inlassen. Heerlijk!"

15. Tijd voor jezelf
"Echt tijd voor jezelf nemen. Lekker van de zon genieten of in de tuin werken; energie opdoen in de natuur. Je voelt je er beter door en kunt de hele wereld aan!"